تهران‌نشین‌ها در دوره پهلوی اول روزگار سخت و عجیبی را تجربه می کردند. در آن برهه مردم به واسطه مصرف آب آلوده قنات‌ها و آب‌انبارها با انواع و اقسام بیماری‌های واگیردار پوستی دست و پنجه نرم می کردند و هنوز یک مرکز درمانی برای درمان این بیماران ساخته نشده بود.

بیمارستان رازی

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: بعد از سقوط سلسله قاجار فقط تعدادی کاخ و عمارت در تهران باقی مانده بود و شهری که عنوان پایتخت را یدک می کشید عملا از امکانات اولیه بی بهره بود. در آن برهه اهالی تهران هنوز آب شرب سالم نداشتند و مصرف آب تصفیه نشده بلای جان مردم شده بود. کلنگ ساخت بیمارستان تخصصی پوست در چنین شرایطی به زمین زده شد تا مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های پوستی فروکش کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

نصرالله حدادی در باره ساخت بیمارستان رازی در محدوده میدان شاپور قدیم و وحدت اسلامی امروز می گوید: «رضا شاه که تازه به قدرت رسیده بود با آلمانی ها رابطه دوستانه ای داشت و از این امتیاز برای ساخت ساختمان و مراکز درمانی مدرن در تهران استفاده می کرد. در آن برهه طبق توافق دو کشور قرار شد آلمانی ها در یک بازه زمانی چهار ساله ۴ بیمارستان مجهز در تهران بسازند که حد فاصل سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ به تعهدشان عمل کردند. بیمارستان هزار تختخوابی رازی یکی از ۴ بیمارستانی بود که آلمانی در تهران ساختند.»

بیمارستان رازی در خرداد ۱۳۱۳ توسط دکتر عباس خان ادهم، معروف به اعلم الملک و با حضور تعدادی از رجال مملکتی افتتاح شد و به بهره برداری رسید. حدادی معتقد است، ساخت بیمارستان تخصصی پوست در تهران که جمعیتش روز به روز بیشتر می شد یکی از نیازهای اساسی مردم در دوره پهلوی اول بود: «در آن سالها برخی بیماری های پوستی مثل «برص» که ریشه ژنتیک داشت در تهران رواج پیدا کرده بود و شیوع برخی بیماری های خطرناک و واگیردار مثل «گال» یا «جرب» جان مردم را به خطر انداخته بود. جرب نوعی بیماری پوستی و عفونی خطرناک بود و اوایل دوره پهلوی اول به شدت در تهران همه گیر شد. مبتلایان به این بیماری گاهی از شدت خارش تکه های آجر را به دست و پایشان می کشیدند و به همین دلیل در فرهنگ عامه به این بیماری خارشک هم می گفتند. در آن سالها وقتی بدن فردی خون‌آلود می شد نشانه این بود که به جرب مبتلا شده و بعد از ساخت بیمارستان رازی درمان این بیماران در اولویت قرار گرفت.»

ماموریت آلمانی‌ها برای نجات تهرانی‌ها | درمان «خارشک» با ساخت بیمارستان رازی

بیمارستان رازی در اراضی قوام الدوله ساخته شد و در سال های ابتدایی به دلیل محصور بودن بین معدود ساختمان های حوالی میدان رازی به خیابان شاپور قدیم و وحدت اسلامی فعلی راه نداشت تا اینکه خانه سراج الدوله بهزادی را تخریب کردند تا بیمارستان به خیابان اصلی راه پیدا کند. حدادی در این باره می گوید: «مداوای بیماران پوستی تا سال ۱۳۱۵ در ساختمان ابتدایی ادامه داشت تا اینکه باغ محتشم السلطنه اسفندیاری به مبلغ ۵۲ هزار تومان خریداری شد و درمانگاه‌ها و بخش های داخلی و جراحی را در همین بخش راه انداختند. بیمارستان رازی تا سال ۱۳۳۴ که همه مردم تهران از آب لوله کشی برخوردار نبودند روزهای شلوغی را سپری کرد و بزرگ‌ترین مرکز درمان بیماران پوستی بود.»

کد خبر 875235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    0 0
    به طور کلی علم جدید از غرب به شرق آمده .